Whirlwind

Koupě nějakého EPP poletovadla vyplynula tak nějak z nedostatku času na stavbu něčeho jiného a "normálního". Pro mladšího z obou autorů tohoto webu to měl být zdroj možnosti patřičného vyblbnutí a relaxace a to bez nutnosti dopravovat se na letiště, což pochopitelně třeba s klasickým akrobatem tak moc nejde. Pro staršího z obou autorů tohoto webu to měl být především méně rozbitný přechod ze simulátoru do letecké reality.

Dovolujem si upozornit, že následující řádky nejsou vhodné pro zkušené modeláře a zvláště pak elektroletcům by mohly způsobit trvalou újmu na zdraví.


Zvolili jsme poletovadlo jménem WhirlWind prezentované na netu českého prodejce jako model vhodný pro létání 3D z odolného materiálu podobného EPP. Přesně ve stylu recenzí z našich známých časopisů konstatuji, že pošta doručila dobře provedenou, hezky barevnou a odolnou lepenkovou krabici kde se dalo najít vše potřebné včetne disperzního lepidla. Tedy vše potřebné podle čínského výrobce (www.reach-model.com). Části trupu a křídla jsou vypěněna do formy z běžného PS. Informace o EPP je zjevně jen obchodním tahem, nelze ji tedy nazvat pravdivou. Jedná se o klasický PS s menším zrnem než je ten zdejší stavební. Nechť mne odborníci laskavě vyvedou z omylu. Směrovka a díly výškovky mohou být opravdu z nějakého xpronu. Konstrukce se dá nazvat poměrně promyšlenou, nedotaženou v některých detailech a také úžasně nepřesnou. Snad jen s výjimkou motoru, byly jednotlivé díly více a nebo méně pokroucené.Čínsko-anglický návod se zdá být srozumitelný (ty znaky jsou vážně super). Abychom nekřivdili, jistý výcuc v českém jazyce také existuje.

Pokus o srovnání otřepů a nepřesností brusným papírem se ukázal jako částečné řešení. Jsou mnohdy větší než je rozumné u tohoto modelu opravovat. Náběžná hrana křídla se zdála značně zranitelná, a proto byla přelaminována 20mm širokým páskem skelné tkaniny za současného pokusu o vyrovnání pokroucení.

Lepidlo dodané se stavebnicí mi zejména téměř nulovou pevností lepeného spoje a snadným otěrem po zaschnutí stále něco připomínalo. Ano, bylo velmi podobné něčemu, čemu se v minulém století říkalo u nás "letecké lepidlo". Dodávalo se v zažloutlém papírovém sáčku také jako součást stavebnic a ředilo se vodou. Chovalo se úplně stejně. Vidina za letu rozpadajícího se poletovadla byla natolik nepříjemná, že následovalo nové přilepení umělohmotných výztuží alespoň Herkulem.

Pohyblivé plochy se lepí u tohoto typu modelů lepící páskou a pohyblivá část mívá zkosení kvůli minimální mezeře obou částí při dosažení dostatečné výchylky. V našem případě byly části výškovky sice také sešikmené, ale na opačných místech než se zdálo logické. Tedy nikoliv na pohyblivých částech, ale na pevné. Z toho vyplynula nutost posunout o vzdálenost sešikmení výškovku vzad (nebo dlabat do chatrného polystyrénu).

Povrchová úprava modelu je řešena pomocí barevných samolepek z hezky tenké fólie. Na materálu trupu a křídel (jak už bylo řečeno na začátkum, je to PS se zřetelným zrnem) však nijak výrazně nedrží. Na materiálu výškovky, směrovky a křidélek je to O.K. Proto asi tuzemští výrobci podobných stavebnic používají barvení povrchu a nikoliv samolepky.

Elektromotor jenž byl společně s převodovkou součástí savebnice, nebyl nijak označen a v návodu o něm není žádná zmínka. O doporučeném napájení se návod také nezmiňuje. O napájení mlčí také web českého prodejce. Zde by mohl začátečník, který si stavebnici koupí s představou, že dostal vše potřebné zkompletováno a popsáno velmi narazit. Podle rozměrů lze odhadovat, že se jedná o nějaký klon Speeda 280. K pohonu byl tedy použit již mírně archaický regulátor Tema Supra08 v kombinaci s dvoučlánkem Lipol 1300mAh.

... hele, vono to vážně letí ... polystyrén vyrazil za mohutného kvílení převodovky po obloze jak splašená blecha. Následuje obrat, stoupání do visu a motor stojí. Další start a trochu opatrnější poletování, aby se ověřilo přetížení regulátoru v různých letových režimech. Doma následovala další hluboká orba v šuplíkách a náhrada regulátoru dalším historickým typem JES110. Dobrá volba. Splašenou blechu se podařilo celkem úspěšně a na plný plyn umístit do visu. Lepší než nic. Trabant také není totéž co Ferrary.

Zkušenost s tímto modelem mne utvrdila v přesvědčení, že už vím proč jsou modely vyráběné opravdovými modelářskými firmamy u nás trochu dražší. Přeji těmto firmám, aby byly i v současnosti úspěšné. Pokud zatoužíme po přesném modelu či polomaketě, je potřeba volit českého výrobce, a nebo si díly vyřezat vlastními silami. Přesnost bude každopádně mnohonásobně vyšší. Je mi tak trochu líto optimistů z řad začínajích modelářů, kteří si tento model kupují s představou, že vše během několika hodin slepí podle návodu a půjdou se učit létat. Pravděpodobně narazí, ale ani pro začínajícího momodeláře by neměl být žádný z nárazů fatální. Jen se stavba poněkud protáhne.

Začínající modelář jistě narazí také na problémy, které by se možná daly nazvat nedostatkem slušných informací. Tak například je podle prodejce součástí stavebnice motor. Ano je, ale potenciálnímu zákazníkovi by nemuselo zůstat zamlčeno že je stejnosměrný. Možná by to mohl tupec jeden začátečnická vydedukovat třeba z informací o převodovce. Dle prodejce se jedná o model vhodný pro nácvik akrobacie 3D. Ano je vhodný, ale na dodaný motor asi tak první až druhou minutu z celkového času létání. Takže co jednoho ihned napadne, aby neplýtval zbytečně energií vlastní a také napájecích akumulátorů, urychlená výměna motoru, regulátoru a vrtule.

Model je poměrně rychlý a neodpustí sebemenší zaváhání, ale nedá se označit jako vhodný pro větší třískání o zem. Lze také říci, že např. přechod ze simulátoru do reality by byl velmi nereálný pro každého kdo ještě neletěl. Dodaný motor žádnou výkonovou rezervu neposkytuje. Vzhledem k technice létání "kolem hlavy" se neobjevují problémy s dosahem ani rušením třeba od projíždějícího rychlíku nebo automobilů.

Nicméně mohu shrnout, že popisovaný model je navržen přesně podle pravidla - za málo peněz, málo muziky. V některých okamžicích to může naprosto vyhovět. Pokud však nevyhoví, zbytečně se nákup prodraží o střídavý motor s regulátorem a vrtulí. V takovém případě je možná vhodnější od počátku volit jiný model. Zvídavější čtenáři a také ti, které tento článek nijak neodradil od záměru pořídit si něco podobného, najdou takticko-technická data a obrázky ve fotogalerii.



Poslední aktualizace dne 27.6.2009

Zpět


Návštěv:
336954