Nejedná se o žádný nový létací stroj převratné konstrukce. Jen kolem vánoc napadlo sněhu víc než bývá v kraji zvykem. Jednoho takového předvánočního dne byl Hydrouš položen na sníh, akumulátory zasunuty na správné místo a pak přidán plyn.
Paráda, už si to svižně brázdí prašanem a zdá se stabilnější a mnohem hodnější než na vodě. Chování na sněhu je mnohem čitelnější, takže následuje ještě drobné ladění vyosení motoru několika podložkami a menší trimování. Potom první let. Jde to dobře, tedy na dvoučlánek. Sněhouš je přiměřeně obratný, ale vypěstované návyky z řízení akrobata se každopádně hodí. Na tříčlánek má na sněhu sice břebytek výkonu, ale ve vzduchu se stává díky značné hmotnosti tříčlánku málo obratný a pohybuje se někde na hranici řiditelnosti. Konstrukce by měla být co nejlehčí, aby výměna pohonu nehrála tak významnou roli.
Dosah Eclipse přepnuté na "klasický" provoz, nikoli 2,4GHz a Rex5 není při jízdě nijak závratný. Několikrát se dokonce podařilo odjet z dosahu. Tato situace si vynutila změnu. Anténa byla vztyčena pomocí pružné trubičky od nějakého bowdenu ( obr.1). Myslím, že takhle nějak to dělají i lodní, nebo automobiloví modeláři.
Protože se při odpoledních jízdách stmívalo vážně velmi rychle a poslední ze všech dvou akupaků se vyjížděl většinou už na hranici rozumné viditelnosti, padl návrh opatřit Sněhouše nějakým osvětlením. Nakonec proč ne, mnozí modeláři noční lety praktikují. Bylo sice potřeba zabudovat dodatečně jisté množství přiměřeně tenkých vodičů, LEDek ( obr.2 a obr.3) ve finále pochopitelně s vývody zkrácenými na minimum a také trochu rezistorů na odřezku starého univerzálního plošného spoje. Jako poziční světla jsou vpředu a šikmo ve směru jízdy orientovány dvě modré diody (obr.4). Zadní jsou dvě zelené (obr.5). Na směrovce, otočená vzhůru jako majáček, je blikající červená. Na směrovce je také orientovaná směrem dopředu, bílá LED. Jejím úkolem je celkově osvětlovat pohybující se hejbadlo. Svítí-li nám přímo do očí, je to neklamná známka, že jedeme (letíme) přímo proti sobě (obr.6). Na spodní stranu trupové nástavby byl ještě umístěn zbytek pásku se třemi červenými SMD LED (obr.7), který byl kdysi použit pro podsvícení skříňky domácího zesilovače. Zmíněný pásek byl však původně konstruován pro napájení 12V se třemi LED v sérii. Pro účely podsvětlení Sněhouše bylo potřeba pásek upravit pomocí skalpelu, páječky a frézky na paralelní zapojení. Výsledek snažení se zdá nejen poměrně efektní, ale barevná kombinace je i za úplné tmy dostatečně "čitelná". V žádném případě se tedy neztrácí přehled o poloze modelu.
Protože se sněhové zmrazky nechovají k měkkému povrchu modelu příliš šetrně, byly plováky v nezbytné míře, aby tím nenabral zbytečně velkou hmotnost, ještě olaminovány slabou skelnou tkaninou také na bocích plováků.
Další zajímavé fotografie z úpravy Hydrouše na Sněhouše a to včetně několika letových, jsou opět k nahlédnutí ve fotogalerii.
Poslední aktualizace dne 13.1.2011 |