Simplex – původní konstrukce sportovního RC modelu na motor 2,5 až 3,5 ccm od mistra sportu Ing. Ivana Hořejšího, vyšla jako 93. plánek speciální řady B vydavatelství Magnet v Praze už v roce 1978. Stavba toho mého Simplexe byla zahájena někdy v roce 2000. Vznikal s dlouhými nebo ještě delšími přestávkami asi tak dva roky a byl dokončen teprve nedávno. Těmi přestávkami rozumněj, vážený čtenáři, nepodstatné věci jako povinná školní docházka, nebo ty podstatné jako potřeba vyrobit nějaká ta házedla na zimní ligu Kovosvitu, několik modelů A3 a také A1 na další sezónu…. Ve skutečnosti se mezi začátek a konec stavby Simplexe vloudily některé již na stránkách popsané konstrukce jako A3 Mi-1, Mi-2 (zatím nepublikováno) A1 Falcon, Falcon – 2 (zatím nepublikováno), házedlo Mág-510 Mi (také nepublikováno), některé další konstrukce zatím nepopsané a v praxi málo ozkoušené. Doba pokročila a dnes bychom společně s otcem jistě řešili některé věci úplně jinak (pochopitelně daleko “lépe a radostněji”).
Snad právě proto, že Simplex se rodil jako můj první motorák velmi nesnadno, není mnoho fotek z jeho stavby. Jen dvě fotky dokončeného a obroušeného trupu těsně před povrchovou úpravou ( obr.1 a obr.2). Má trochu prodloužený čumák, aby se vešel motor. Také fotky dokončených křídel unikly smazání z disku asi jen náhodou ( obr.3, 4 a 5). Ostatně tenhle model zná skoro každý, takže nevadí, že nepřináším zdaleka nejnovější a pro konstruktéry možná zajímavější informace. Jen se připojuji k dlouhé řadě pilotů tohoto historií ověřeného stroje. Jak sleduji Internet “Symplexománie” se vyskytuje převážně v jižních Čechách od Budějic k Táboru. Nevěříte? Mrkněte se na http://www.sweb.cz/budejrc.
Tenhle Simplex je klasická balsová konstrukce pro všechny případy nenápadně vylepená epoxidem. Je vybaven motorem 3,5 MVVS GFS/R RC z roku 1999. Použitá vrtule je zatím 9/5 “Prostějov” – černá. S touto vrtulí točí motor kolem 13000 ot./min.(měřeno otáčkoměrem). Jsem zvědav co přinese výměna za doporučovanou Master 8/4. Nádrž od Hackera je proti plánku zvětšená téměř na dvojnásobek (těch 20 minut ve vzduchu je docela dost…..). Konstrukční detaily jsou na obrázkách 6, 7 a 8 Vše kromě trupu je potaženo Oracoverem včetně ozdobných pruhů a nápisu Simplex. Trup je nastříkán dvousložkovou barvou U2070-base. Otec si chtěl vyzkoušet samotné stříkání malou stříkací pistolí (pro kitaře absolutně nepoužitelnou, ale o tom může být další článek) a také vhodnou barvu. To co zvolil se zdá zatím být odolné. Je zajímavé, že z obchodního oddělení u výrobce nebylo možno odolnost proti metilalkoholu případně dalším chemikáliím absolutně vypáčit a kdosi (radeji nejmenuji) do e-mailu pouze opsal materiály z katalogových listů. Inu, časem se možná ukáže.
První let se odehrál také prvního, přesně 1.7.2002. Pomáhal opět kamarád Tomáš. Na letišti bylo kupodivu soukromí. Žádný jiný modelář se nikde nenacházel, jen Tomáš už byl na místě a lehce dráždil polystyrénové samokřídlo s tlačnou vrtulí. Dokonce i vítr jdoucí vytrvale šikmo přes plochu se uklidnil.
Seřídit novou a jen mírně zaběhlou třiapůlku MVVS byla pro Tomáše záležitost několika minut …..jo, když se to umí, je to sranda!!! V duchu po několikáté zpytuji svědomí co jsem to ještě zapomněl zkontrolovat (případně, mám-li to na koho svést..)…Pak start. Simplex se zvedá a letí!!! Až na křidélka je většina trimů blízko neutrálu. Asi po deseti minutách zkušebního letu Tomáš měkce a bez jediné chybičky přistává. Jak je možné, že ten drát průměr 3 mm na podvozku ani neodskakuje, ani neprosedne až na břicho modelu ???Jo to jsou věci!
Druhý let startuje Tomáš a předává mi řízení. Jsem pochopitelně trohu nervózní, ale zjišťuji, že Simplex je mnohem hodnější než motorizovaný Kiwi (viz článek “Můj první RC…). Deset minut ve vzduchu zvládám a jdu na přistání. S motorákem jsem zatím ještě nikdy nepřistával. Když nevyjde rozpočet na přistání, lehce přidávám plyn a nová obrátka. Tak tohle u Kiwiho nešlo. Přistávám také bez odskoků jako Tomáš.
Třetí let. Na Tomášův pokyn dávám plný plyn. Tomáš povoluje a startuji. Startuji šikmo přes dráhu a na druhém konci betonu se rychle blíží trávník. Nepatrně přitahuji výškovku. Nic se neděje! Simplex si to mastí spokojeně po betonu a trávník se blíží. Přitahuji silněji…funguje to. Simplex se odlepuje od země a letí (že by byl přece jen trochu těžší na hlavu?). Následují nějaké osmičky, plný plyn, poloviční plyn atd.. a po deseti minutách bezproblémové přistání.
Čtvrtý start absolvuji již se správným rozjezdem z minimálních otáček. Bez problémů. Během mého poletování přijíždí další modelář s čímsi akrobatičtějším. Protože už mám deset minut za sebou, přistávám. Kontroluji model, je potřeba přitáhnout štrouby uvolněného tlumiče a zalepit držák tlumiče vteřiňákem (nebo někde najít pérovou podložku). Zjistit kolik toho zbylo v baterkách…..
Závěrem ještě pár fotek letiště.
Letové fotky zatím nemám. Snad zase příště, ale "digiťák; je v tomhle případě hrozně pomalej. Bude potřeba použít klasiku.
Konstatuji, že Simlex je velmi poslušný model, určitě přiměřeně obratný pro polétání a nácvik základních pilotních obratů nebo zvyklostí s motorákem, včetně seřizování motoru a experimentování s tím související (co to provede, když udělám támhle to???). Zdá se, že motor 3,5 MVVS má dostatečný výkon. Přemotorování např. 6,5 OS maxem asi není nezbytně nutné (pro visení na vrtuli bych snad raději postavil něco jiného). Jen tak mimochodem – v časopisech jsou všichni recenzenti modelů možná profesionálové. Domnívám se, že hodnocení modelu z pohledu amatéra je pro další amatéry a začátečníky v praxi daleko použitelnější, i když možná neobsahuje některé "profesionalně důležité" informace.
Daniel Šimek
Článek najdete také na RC mánii (14.07.2002). Jak to, že si ho tam přečte víc lidí než u mě?
Poslední aktualizace dne 25.12.2002 |