Někdy uprostřed roku 1998 se mi dostal do rukou plánek RC větroně Kiwi od Adolfa Knolla. Rozpětí 1200 mm, délka cca 890 mm. Autor v popisu píše, že rozměry volil takové, aby se model vešel do prostoru pod zadní okno u Škodovky, aby bylo možno model vozit všude s sebou. To rozhodlo i tentokrát. Také máme Škodovku. (je od většiny leteckých přátel názývána Pouštní bouře - asi pro méně tradiční barevný odstín - okrová). Nepodstatnými detaily, jaká má být vlastně vhodná velikost modelu pro pilota začátečníka, který ještě nikdy neletěl a jaký má být vhodný pohon, jsme se s otcem nijak moc nezabývali. Trup bylo potřeba mírně upravit, na rozdíl od našich laciných dvou kusů “standardů” HS300, jsou v původním plánku použita miniaturní serva. Zvolili jsme metodu obestavění serv, přijímače a baterek balsou kvality nepoužitelné na házedla a volňásky s celkem vyhovujícím výsledkem. Kiwi je potažen materiálem Solarfilm včetně trupu a takhle vypadal po dokončení.
Jak s ním do vzduchu? Vlečný háček se do trupu už dodatečně pod serva nevešel. Z důvodů snadné dostupnosti padlo rozhodnutí použít místo v plánku uvedeného motoru Cox, budějovického "žhavíka" MP Jet 0.61 na pylonu. Nádrž je vyrobena z umělohmotné lékovky o objemu cca 25 ml jako akrobatická. Naplněná do 2/3 vystačí na 4 minuty motorového letu, který pošle Kiwiho spolehlivě na hranici viditelnosti (tady je ještě jedna fotka pylonového uspořádání).
Výsledkem našeho společného snažení bylo téměř 880g éro se vším vybavením a dovážením.
Můj historicky první let s RCčkem se odehrál 29.5.1999 v odpoledních hodinách. Létat mne učili Tomáš a Petr z MK Sezimovo Ústí. Když zrovna nelétají s F3J létají se vším možným a nenamítali nic proti tomu dělat chvíli leteckého instruktora. Tomáš se slovy “letí to dobře...” a “už je to vytrimovaný...”, chtěl vypnout motor tradičním otočením modelu na záda. Nádrž fungovala opravdu jako akrobatická...
Až na jedinou havárii způsobenou uvolněným motorem, při které Kiwi odlétl nekontrolovatelně, ale velmi svižně o několik kilometrů dál, aby se zahnízdil na vysoké vrbě u malého bahnitého rybníčka, létal až do června 2002. Díky přepevnění epoxidem si nechal líbit nejen "tvrdší" pilotáž, ale i tvrdší přistání. Kvůli mohutnosti pylonu s motorem v poměru k velikosti modelu, létal na zádech jen neochotně a nestabilně.
Co moudrého sdělit na závěr? Kiwi létá velmi slušně, jen pro začátečníka je příliš malý a rychlý. Na motor MP Jet s vrtulí 6/3 se stává větroň o velikosti běžného RC házedla velmi pohyblivou stihačkou. Pylon je pro tento výkonný motor potřeba vyrobit poměrně pevný, nekmitajcí a tedy i těžší. Nádrž je potřeba tlakovat. Na tak malém větroni představuje však použitý motor zbytečně mnoho váhy navíc zejména při bezmotorovém letu, což poněkud omezuje využití termiky. Fotka posledního uspořádání (přijímač Jeti REX5, 2 x HS300) je tady.
Letové fotografie jsou k nahlédnutí ve fotogalerii.
Poslední aktualizace dne 19.10.2005 |