Nejsem v žádném případě přítelem tvrdších a nevysvětlitelných přistání do oranice. Vše se zdálo být v naprostém pořádku. Počínaje předletovou kontrolou vysílače, napájecích baterek, smyslu výchylek atd.. Vždyť to znáte. Uvědomil jsem si, že chování serv bylo už od počátku zalétávání modelu stále nějaké podivné. Někdy nepravidelně pocukávala, bzučela a neochotně se vracela do neutrálu. Zvlášť HS-55 mělo očividné problémy, jen jsem to nebral v úvahu. Nejprve jsem podezříval špatné zdroje ve vysílači a špatný dosah. Ve Focusu 4 mám stále ještě původní NiCd 650 mAh. Jak se ukázalo, vysílač v tom byl nevině. Stejné chování se opakovalo i při zkouškách dosahu s vysílačem Eclipse 7. Zaměřil jsem pozornost zpět na model. Ještě v zimě jsem předělal bowdeny k SOP a VOP (pro jistotu oba) tak, aby měly větší pohyblivost v pouzdrech a modré HS-55 jsem nahradil (také pro jistotu) silnějším a větším HS-81. Chování modelu přešlo do očekávaného "normálu". Obě serva se uklidnila a také výdrž zdroje se prodloužila. Ve vzduchu to znamená prodloužení pobytu z 20 až 25 minut asi na 30 až 35 minut. Každopádně to potěší. Že by se opět praxe zápasila s teorií? Jak jsem si na Internetu ověřil, ani odborníci nemají ve věci jasno. Někteří tvrdí, že na model mého rozpětí a hmotnosti, servo HS-55 stačí. Jiní to nedoporučují. Zdá se, že síla serva kolem 2,5 kg je právě, alespoň v mém případě, to potřebné minimum při ještě přijatelné hmotnosti a finančních nákladech.
Když bych stavěl tuhle elektru podruhé, provedl bych určitě ještě další úpravu. Zvětšil bych směrovku. Zejména její pohyblivou část. Reakce je, na můj vkus, velmi pomalá. V silné termice by to nemuselo stačit. Možná, že bych prodloužil i přední část. Získal bych víc prostoru pro různé motory. Tenhle je šitý přímo pro Speeda čtyřstovku, což v budoucnu nemusí být výhodné. Laminátový, štíhlejší a oblejší trup by modelu jistě také slušel. Ani křidélka by nebyla k zahození... ale není to už jiné éro ???
Poslední aktualizace dne 27.8.2003 |