S Corelem na plánky ?

Tento článek vznikl na základě četných dotazů modelářských kolegů jak to se synem na tom počítači vlastně děláme. Jak navrhujeme a čím kreslíme své plánky. Protože jsem profesí " od počítačů ", na tvorbu různých dokumentací, schémat a podkladů ze života počítačových sítí atd., používám různé programové vybavení. Protože mám současně blízko k DTP a počítačové grafice, necítím nutnost přecházet pro potřeby modelářského použití zatím na něco jiného.

Pro a proti

Mnozí si poklepou významně na čelo o čem, že to bude řeč, když na technické výkresy jsou přece programy jako AutoCAD a spousta jiných CADů (InteliCAD, CADkey98, RCCAD apod.) z nichž mnohé jsou dokonce zdarma (jen proti registraci) a nebo za symbolický obnos pro studenty. Pokud pomineme finanční náročnost profesionálních programů, zejména již zmíněného Autocadu (fa Autodesk), které se především cenou vyčleňují z možností amatérskému použití, dostaneme se k těm relativně cenově dostupným. Těm laciným obvykle “něco někde” chybí, co je potřeba dělat dodatečně jiným programem, s čímž je ale možno (a nebo nutno) předem počítat. O tom se obvykle taktně mlčí a uživatel zjistí nedostatek až při nutnosti program v praxi použít. Prostě bývá za málo peněz málo muziky. Corel Draw je poměrně rozsáhlý a plnohodnotný programový balík, který se vzhledem k ceně a možnostem, kterými disponuje, poněkud vymyká předchozím úvahám. Je vzhledem k promo akcím DTP studia (v době psaní tohoto článku je k dispozici v 8.cz za symbolických 1950,-Kč) a aktivitám časopisu Modell hobby Corel u nás velmi rozšířen. Možná pomohu usnadnit rozhodování těm co zvažují zda umí “jen” kreslit obrázky na úrovni lepší hračky pro děti, nebo připravovat webovou grafiku. Zda mají investovat do některého z CADů, nebo se učit úplně něco jiného. Možná inspiruji také ty, kteří mají ve svém okolí k dispozici Corel Draw a zatím tápají, či zvažují zda na plánky pořídit speciální programové vybavení. Článek nemá být v žádném případě propagací nebo kritikou libovolného softwaru. Není učebnicí tvorby grafiky – na to jsou učebnice graduovaných autorů a neřeší technické problémy (nekompatibilitu znakových sad a importních filtrů ve vztahu k originálnímu softwaru nebo mezi verzemi).

Kam se ještě podívat?

Protože problematika není většinou tak jednoduchá, jak se na první pohled jeví, odkazuji zájemce také na Internet. Pro začátek může stačit navštívit například http://www.dtpstudio.cz/ a také na http://www.volny.cz/kolmanl/obsah.htm lze najít užitečné informace. Mimo jiné, také programy, které používá v praxi p. Libor Kolman.Tyto stránky považuji za kvalitní a nechci je v žádném případě opisovat, ale doplnit tak “jak to vidím já” ve vztahu k použití Corelu v modelářské praxi. Mnoho názorů lze také najít i na diskusním foru Modelcentra.

Co je to Corel Draw ?

Corel Draw patří jistě mezi ty rozsáhlejší grafické softwarové balíky, které jsou dnes na našem trhu. V současnosti obsahuje celou řadu 32-bitových programů, které jsou určeny pro práci v operačním systému Windows (například ona známá Windows 95, 98, NT, 2000) a v neposlední řadě i pro Linux. Používají ho při své práci zejména grafici, designéři, výtvarníci a návrháři. Je určen jak profesionálům, tak amatérům, kteří díky intuitivnímu rozhraní mohou vytvářet rovněž působivé grafické projekty. Základem programového balíku, o který se budeme dále opírat jsou programy Corel Draw a Corel Photo-Pait. Až do verze 9.0 byl programový balík lokalizován do českého jazyka. Poslední verze na trhu v.10.0 lokalizována nebyla.

Dva základní pojmy

Začněme od úplného začátku vymezením dvou základních pojmů vektorová grafika a bitová mapa, které běžný uživatel počítače příliš nerozlišuje a také charakteristikou dvou základních programů které budeme používat.

Corel Draw je vektorově orientovaný grafický editor. Tím je rozuměn popis grafiky pomocí matematických definicí a výpočtů. Vektorové obrazy mohou být libovolně zmenšovány a zvětšovány aniž by utrpěla jejich kvalita. Výsledný objem počítačového souboru je relativně malý.

Corel Photo-Paint je bitmapový grafický editor. Pod pojmem bitová mapa si představme obraz, pro jehož definici se použije rozložení na rastr z malých čtverečků. Každý bod má své přesné umístění a nese informaci o hodnotě barvy. Při práci s bitmapovým obrazem (resp. bitovou mapou) se manipuluje s obrazovými body, tedy nikoli s objekty.

Jako základní informace, která doufám nikoho nezmátla, ani neodradila, toto jistě stačí.

Jak to vidím

Ve většině případů vycházím z něčeho již publikovaného v papírové, nebo elektronické podobě. Klasickým případem jsou nákresy obsažené v nějaké monografii. Zdá se, že i dnes se převážná většina modelářských konstrukcí opírá o ten papír ač elekronizace výkresů a dokumentů postupuje mílovými kroky neznámo kam. Alespoň v mém případě tomu tak je. Jsem-li sám autorem něčeho co má létat, čmárám tužkou, nebo barevnými fixy rád a často po nejbližším papíru. Potom teprve skenuji a upravuji na počítači. Pokud něco v průběhu stavby měním na modelu, mám velký problém nezapomenout dodatečně upravit výkres v počítači. Těch, kteří jsou na tom papíře rychlejší je jistě ještě hodně. Ale kdo by to při každé změně rýsoval znovu. Ale k věci. Budeme se raději věnovat prvnímu jednoduchému příkladu.

Je potřeba mít trochu rozmyšlený postup práce. Kreslení výkresu je, až na drobné detaily, logicky téměř shodné s tvorbou vlastního reálného modelu. Jak dále uvidíme, skládáme také jen většinou uzavřené tvary - nazýváme je dále se shodě s terminologií manuálu - "objekty". Tedy objekt náběžky, objekt odtokovky, objekty žeber atd...

Konečně jdeme kreslit

Na počátku mějme tedy nějaký plánek.Naším úkolem bude převést tento plánek do počítačové podoby, mít možnost ho modifikovat podle potřeby a k svému obrazu. Ve finále hotový plánek vytisknout v příslušném měřítku na papír. Pracovní postup si dovolím demonstrovat na jednoduchém házedle, které bylo kdysi kdesi publikováno. Není to proto, abych naváděl k porušování autorských práv. Obrázek je velmi jednoduchý a pro názorný první příklad se mi zdá vhodný.

Jak na větší formát?

Obrázek nemusí být pochopitelně vždy jen malé házedlo. Má-li být výsledek větší, vybereme objekt předlohy pomocí nástroje výběr a tažením za libovolný roh většíme na požadovanou velikost, přičemž rozměry odečítáme na dynamicky se měnící kótě (a pro jistotu uložíme). Otrlejší povahy na tomto místě mohou ukončit práci a soubor cvičně načíst z disku (files – naposledy otevřené soubory) Soubor může být v tuto chvíli značně veliký a nižší verze  programu než 8.0 mohou mít problém. Načítání na méně výkonných počítačích může trvat několik minut. Nelze-li to udělat takhle (náš počítač nezvládá tak velký soubor), nezbývá než "vektorizovat" v malém měřítku vše co je potřebné k získání hlavních rozměrů a poměrů. Zvětšíme a potom dokreslíme další objekty (například ty, které zvětšováním mění výrazně rozměry).

Vykreslení plánků na papír

Kreslení plánků byla v modelářských časopisech již v roce 2000 věnovaná značná pozornost. Mnozí se pídí po možnosti nechat si plán vykreslit na plotru atp. Jen zopakuji, že přesnost tiskáren běžně k počítačům dodávaných je naprosto dostačující, a tak stačí koupit inkoustovku za cca 2000 Kč. Přesnost tisku takové tiskárny je zhruba 0.1 mm. Program Corel Draw umí tisknout i velké výkresy (třeba A0). Musíte si je pak poslepovat z listů A4 (možnost tisku i s ořezovými značkami). Přesnost je více než dostatečná i pro výrobu šablon profilů křídla standardních modelů. Tisk velkého výkresu na malém formátu papíru se provádí zvolením funkce Dlaždice (Tiles).


Poslední aktualizace dne 25.3.2003

Zpět


Návštěv:
331447