Tento článek vznikl na základě četných dotazů modelářských kolegů jak to se synem na tom počítači vlastně děláme. Jak navrhujeme a čím kreslíme své plánky. Protože jsem profesí " od počítačů ", na tvorbu různých dokumentací, schémat a podkladů ze života počítačových sítí atd., používám různé programové vybavení. Protože mám současně blízko k DTP a počítačové grafice, necítím nutnost přecházet pro potřeby modelářského použití zatím na něco jiného.
Mnozí si poklepou významně na čelo o čem, že to bude řeč, když na technické výkresy jsou přece programy jako AutoCAD a spousta jiných CADů (InteliCAD, CADkey98, RCCAD apod.) z nichž mnohé jsou dokonce zdarma (jen proti registraci) a nebo za symbolický obnos pro studenty. Pokud pomineme finanční náročnost profesionálních programů, zejména již zmíněného Autocadu (fa Autodesk), které se především cenou vyčleňují z možností amatérskému použití, dostaneme se k těm relativně cenově dostupným. Těm laciným obvykle “něco někde” chybí, co je potřeba dělat dodatečně jiným programem, s čímž je ale možno (a nebo nutno) předem počítat. O tom se obvykle taktně mlčí a uživatel zjistí nedostatek až při nutnosti program v praxi použít. Prostě bývá za málo peněz málo muziky. Corel Draw je poměrně rozsáhlý a plnohodnotný programový balík, který se vzhledem k ceně a možnostem, kterými disponuje, poněkud vymyká předchozím úvahám. Je vzhledem k promo akcím DTP studia (v době psaní tohoto článku je k dispozici v 8.cz za symbolických 1950,-Kč) a aktivitám časopisu Modell hobby Corel u nás velmi rozšířen. Možná pomohu usnadnit rozhodování těm co zvažují zda umí “jen” kreslit obrázky na úrovni lepší hračky pro děti, nebo připravovat webovou grafiku. Zda mají investovat do některého z CADů, nebo se učit úplně něco jiného. Možná inspiruji také ty, kteří mají ve svém okolí k dispozici Corel Draw a zatím tápají, či zvažují zda na plánky pořídit speciální programové vybavení. Článek nemá být v žádném případě propagací nebo kritikou libovolného softwaru. Není učebnicí tvorby grafiky – na to jsou učebnice graduovaných autorů a neřeší technické problémy (nekompatibilitu znakových sad a importních filtrů ve vztahu k originálnímu softwaru nebo mezi verzemi).
Protože problematika není většinou tak jednoduchá, jak se na první pohled jeví, odkazuji zájemce také na Internet. Pro začátek může stačit navštívit například http://www.dtpstudio.cz/ a také na http://www.volny.cz/kolmanl/obsah.htm lze najít užitečné informace. Mimo jiné, také programy, které používá v praxi p. Libor Kolman.Tyto stránky považuji za kvalitní a nechci je v žádném případě opisovat, ale doplnit tak “jak to vidím já” ve vztahu k použití Corelu v modelářské praxi. Mnoho názorů lze také najít i na diskusním foru Modelcentra.
Corel Draw patří jistě mezi ty rozsáhlejší grafické softwarové balíky, které jsou dnes na našem trhu. V současnosti obsahuje celou řadu 32-bitových programů, které jsou určeny pro práci v operačním systému Windows (například ona známá Windows 95, 98, NT, 2000) a v neposlední řadě i pro Linux. Používají ho při své práci zejména grafici, designéři, výtvarníci a návrháři. Je určen jak profesionálům, tak amatérům, kteří díky intuitivnímu rozhraní mohou vytvářet rovněž působivé grafické projekty. Základem programového balíku, o který se budeme dále opírat jsou programy Corel Draw a Corel Photo-Pait. Až do verze 9.0 byl programový balík lokalizován do českého jazyka. Poslední verze na trhu v.10.0 lokalizována nebyla.
Začněme od úplného začátku vymezením dvou základních pojmů vektorová grafika a bitová mapa, které běžný uživatel počítače příliš nerozlišuje a také charakteristikou dvou základních programů které budeme používat.
Corel Draw je vektorově orientovaný grafický editor. Tím je rozuměn popis grafiky pomocí matematických definicí a výpočtů. Vektorové obrazy mohou být libovolně zmenšovány a zvětšovány aniž by utrpěla jejich kvalita. Výsledný objem počítačového souboru je relativně malý.
Corel Photo-Paint je bitmapový grafický editor. Pod pojmem bitová mapa si představme obraz, pro jehož definici se použije rozložení na rastr z malých čtverečků. Každý bod má své přesné umístění a nese informaci o hodnotě barvy. Při práci s bitmapovým obrazem (resp. bitovou mapou) se manipuluje s obrazovými body, tedy nikoli s objekty.
Jako základní informace, která doufám nikoho nezmátla, ani neodradila, toto jistě stačí.
Ve většině případů vycházím z něčeho již publikovaného v papírové, nebo elektronické podobě. Klasickým případem jsou nákresy obsažené v nějaké monografii. Zdá se, že i dnes se převážná většina modelářských konstrukcí opírá o ten papír ač elekronizace výkresů a dokumentů postupuje mílovými kroky neznámo kam. Alespoň v mém případě tomu tak je. Jsem-li sám autorem něčeho co má létat, čmárám tužkou, nebo barevnými fixy rád a často po nejbližším papíru. Potom teprve skenuji a upravuji na počítači. Pokud něco v průběhu stavby měním na modelu, mám velký problém nezapomenout dodatečně upravit výkres v počítači. Těch, kteří jsou na tom papíře rychlejší je jistě ještě hodně. Ale kdo by to při každé změně rýsoval znovu. Ale k věci. Budeme se raději věnovat prvnímu jednoduchému příkladu.
Je potřeba mít trochu rozmyšlený postup práce. Kreslení výkresu je, až na drobné detaily, logicky téměř shodné s tvorbou vlastního reálného modelu. Jak dále uvidíme, skládáme také jen většinou uzavřené tvary - nazýváme je dále se shodě s terminologií manuálu - "objekty". Tedy objekt náběžky, objekt odtokovky, objekty žeber atd...
Na počátku mějme tedy nějaký plánek.Naším úkolem bude převést tento plánek do počítačové podoby, mít možnost ho modifikovat podle potřeby a k svému obrazu. Ve finále hotový plánek vytisknout v příslušném měřítku na papír. Pracovní postup si dovolím demonstrovat na jednoduchém házedle, které bylo kdysi kdesi publikováno. Není to proto, abych naváděl k porušování autorských práv. Obrázek je velmi jednoduchý a pro názorný první příklad se mi zdá vhodný.
Po startu programu vytvoříme novou a čistou pracovní plochu příkazem nový z nabídky soubor (files-new).
Příkazem import z nabídky soubor (files - import) importujeme připravený obrázek.
Na pracovní plochu umístíme vodorovné nebo svislé pomocné "vodící linky" tak, abychom mezi nimi uzavřeli vhodné rozměry obrázku (třeba rozpětí, šířku křídla, šířky a tloušťky lišt, náběžek odtokovek...)
Běžným postupem vytvoříme sadu základních objektů (urychlíme kopírováním). Objekty nemusí být pochopitelně barevné, ale v tomto případě je lépe odlišíme od originálu bitové mapy a od sebe navzájem. Dáme pozor na vhodnou tloušťku čáry.
Zaškrtneme si volbu "přichytit k vodícím linkám a přichytit k objektům". Nyní můžeme zarovnat předběžně vytvořené objekty vlevo na vodící linku u kořene křídla. Objekty náběžky, odtokovky a středového žebra se automaticky "zachytí" na vodící linku a na sebe navzájem podle své středové čáry. Upravíme jejich požadovanou velikost. Pokud se jedná o jednoduché objekty (např. obdélník, čtverec, kruh...) můžeme zadat přímo jejich rozměr.
Konečně můžeme objekty správného rozměru a ve správné pozici seskupit (Ctrl G). Lépe se s nimi manipuluje na pracovní ploše a nezmění přitom vzájemnou polohu.
Náběžka ucha a jeho zakončení jsou šikmé. Úpravu obdélníkového objektu např. odtokovky provedeme následovně. Ctrl Q převedeme na křivku a přesuneme "uzly" do správné polohy. Totéž provedeme se smrkovou (červená) a balzovým zakončením ucha (růžová). Nevypínáme "přichytit k vodícím linkám a přichytit k objektům".
Dokončíme úpravu rozměrů ucha a zarovnáme opět vlevo včetně středového žebra. Opět můžeme objekty seskupit.
V tomto okamžiku už můžeme smazat podloženou bitovou mapu. Obrázek obsahuje již všechny potřebné údaje pro zdárné dokončení budoucího výkresu. Velikost souboru se v tomto okamžiku může po uložení výrazně snížit je-li podložená bitová mapa velká.
Protože se nám zdá házedlo příliš malé. Odjedeme seskupeným uchem vpravo. Změříme si vzdálenost střední části házedla okótováním. Měníme-li jeho délku, mění se dynamicky i kóta. (nejsou seskupena žebra, aby se neměnila jejich tloušťka). Přidáme pomocnou linku mezi střed křídla a ucho a přichytíme seskupené ucho ke středu.
Prostor mezi krajními žebry středové části a ucha můžeme změřit dynamickým kótováním a rozvrhnout umístění ostatních žeber.
Máme hotovo. Seskupíme a pokud nám vadí pestré barvy, můžeme je odstranit. Objekty vyplníme bílou, přidáme popisky použitých materiálů, tak jak jsme u výkresů zvyklí.
Právě jsme si vzpomněli, že letadlo má obvykle křídla dvě. Nevadí. Předpokládáme, že celé házedlo se vejde na papír A3. Změníme formát papíru a sekupené přídlo posuneme na vhodné místo nového papíru. Kopírováním (Ctrl C, Ctrl V) a zrcadlením seskupeného a dokončeného křídla získáme potřebný objekt. Zrcadlový obraz přichytíme k původnímu křídlu. Odstraníme nadbytečné popisky, které jsou v tomto okamžiku nejen zbytečné, ale také zrcadlově. V praxi to nertvá příliš dlouho (rozeskupit - vybrat objekt - smazat).
Celé křídlo můžeme opět seskupit. Aby výkres nesloužil jen jako "demo", ale dal se v případě potřeby i použít v praxi, doplníme vzepětí (pro přehlednost raději mimo obrázek) a místo, kde se měří. Výsledek je tento.
Stejným postupem nakresléme VOP SOP a trup. Celé házedlo se vejde na formát A3. Tuto činnost již nebudeme rozebírat podrobně. Zájemci o práci v Corelu to mohou brát jako domácí úkol.
Obrázek nemusí být pochopitelně vždy jen malé házedlo. Má-li být výsledek větší, vybereme objekt předlohy pomocí nástroje výběr a tažením za libovolný roh většíme na požadovanou velikost, přičemž rozměry odečítáme na dynamicky se měnící kótě (a pro jistotu uložíme). Otrlejší povahy na tomto místě mohou ukončit práci a soubor cvičně načíst z disku (files – naposledy otevřené soubory) Soubor může být v tuto chvíli značně veliký a nižší verze programu než 8.0 mohou mít problém. Načítání na méně výkonných počítačích může trvat několik minut. Nelze-li to udělat takhle (náš počítač nezvládá tak velký soubor), nezbývá než "vektorizovat" v malém měřítku vše co je potřebné k získání hlavních rozměrů a poměrů. Zvětšíme a potom dokreslíme další objekty (například ty, které zvětšováním mění výrazně rozměry).
Kreslení plánků byla v modelářských časopisech již v roce 2000 věnovaná značná pozornost. Mnozí se pídí po možnosti nechat si plán vykreslit na plotru atp. Jen zopakuji, že přesnost tiskáren běžně k počítačům dodávaných je naprosto dostačující, a tak stačí koupit inkoustovku za cca 2000 Kč. Přesnost tisku takové tiskárny je zhruba 0.1 mm. Program Corel Draw umí tisknout i velké výkresy (třeba A0). Musíte si je pak poslepovat z listů A4 (možnost tisku i s ořezovými značkami). Přesnost je více než dostatečná i pro výrobu šablon profilů křídla standardních modelů. Tisk velkého výkresu na malém formátu papíru se provádí zvolením funkce Dlaždice (Tiles).
Poslední aktualizace dne 25.3.2003 |