Barvy

Je jich na trhu také nepočítaně a mnohdy může být výběr doslova "překladatelský oříšek". Některé barvy se dodávají ve značně velkém "minimálním" množství a vyplatí jen firmám, které se tím živí. Některé jsou, pro změnu, na trhu půl roku a zanikají současně s firmou, která je před tím půl rokem dovezla. Víc je neuvidíte i kdyby byly perfektní.

V každém případě při řešení trochu netypických požadavků doporučuji kouknout na diskusi Modelcentra. Ale i to, co je dnes běžné a typické, nemusí platit za už půl roku.

 

Auto-spreje

Známe je velmi dobře z téměř každého místního koloniálu. Vyrábí je mnoho firem a ve velkém množství různých barevných odstínů. Některé netypické odstíny nám dokonce do tlakové nádobky namíchají ve speciální prodejně. Některé spreje jsou nadepsány jako nitrokombinační, jiné akrylkombinační,  některé akrylové a některé vůbec. Nepožadujeme-li extrémní odolnost, konkrétně proti metylovému palivu, velmi dobře kryjí a jsou dostupné za relativně nízkou cenu. Nejmenší množství se kterým jsem se setkal je160 ml, což je na okrášlení například takových modelů F1A a nebo F1H množství víc než dostatečné. Zaschlá barva se nechá z nástrojů a dokonce i z modelů odstranit syntetickým ředidlem nebo acetonem.

Nitrocelulózové laky

do téhle skupiny patří celá řada modeláři používaných laků od různých výrobců z nichž asi nejznámější je firma Agama. Jsou obecně určeny pro povrchovou úpravu čehokoliv. Katalogové listy a návody na nádobkách hovoří o povrchové úpravě kovů, papíru, skla, textilu a dřeva. V praxi nevynikají zvláštní odolností také proti čemukoliv. Zejména proti vlhkosti a jiným povětrnostním vlivům. Jsou ale velmi lehké. Přesně tahle vlastnost je staví od nepaměti na výsluní modelářského používání. Snadno se ředí C600x a v modelářské praxi je lze ještě různě mixovat navzájem. Stárnutím trochu žloutnou a křehnou. Do jaké míry se mění jejich další vlastnosti  nevím. Zdá se, že pro modelářské účely nepodstatně. Pro obvyklé užití slouží nejčastěji: C1005 - zaponový, C1106 - napínací, C1107 - lepící, C1108 - lesklý.

Epoxidové laky

Z nich jsem používal kdysi jen dvousložkový S1300 (tužidlo S7300). Dříve se nazýval také Epolex. Je mírně nažloutlý. Nový nátěr je lesklý a pružný. I když katalogový list říká, že lak není příliš odolný proti vnějším vlivům, je docela dobře odolný proti metylovému palivu. V závislosti na okolních klimatických podmínkách stárnutím křehne a praská. Vzhledem k relativně nízké ceně tato vlastnost nemusí být vždy na závadu. Například v situaci, kdy životnost modelu je kratší než doba vystárnutí a lakovaného povrchu.

Polyuretanové laky

Nevyzkoušel jsem jich zatím také příliš mnoho. Zejména pro jejich extrémní cenu a značně velké "minimální" množství. Při pohledu na Internet se zdá, že se ani tyto laky některým modelářským firmám nebo modelářům nelíbí a nevyhovují jim. Výrobce obvykle vyžaduje používat pro natírání, stříkání i čistění nástrojů speciální ředidlo. S ohledem na finanční úspory s dá úspěšně používat zejména na mytí nástrojů běžné ředidlo z drogerie. U2070-base (Colorlak a.s.) má tu krásnou vlastnost, že je opravdu bílá.U každého výrobce je to zřejmě s tím "základem" podobné. Nátěr je odolný proti metylovému palivu i když je možná (podle počtu nátěrů) trochu těžší. Odolnost proti opotřebení přistáváním modelu na břicho se zdá také dobrá. Dále jsem ještě vyzkoušel na odolnost proti metylovému palivu lak firmy M-color označený jako UL0555 (tužidlo UZ9702, ředidlo DP9089). Lak je v tlustší vrstvě mírně nažloutlý. Proti palivu se zdá odolný. Kombinaci nástřiku akrylkombinačním autosprejem a po zaschnutí tímto dvousložkovým lakem testuji zatím na svém startboxu . Ve funkčním modelu zatím není. I v tomto případě je možné si nechat namíchat požadovaný odstín ve specializované prodejně.

Barvy REVELL

Mám ještě z dob pokusů o plastikové kitaření. Létavé modely jsem s nimi ještě barvit nezkoušel, ale kamarád Internet tvrdí, že je to možné.

 


Poslední aktualizace dne 17.3.2004

Zpět


Návštěv:
337103